Podczas tegorocznej Konferencji Deweloperów Gier Phil Spencer, szef działu gier w Microsoft, podzielił się z redakcją Polygon swoimi przemyśleniami na temat przyszłości Xboxa w kontekście urządzeń przenośnych. Wypróbowawszy najnowsze przenośne konsole do gier PC, takie jak Asus ROG Ally, Lenovo Legion Go czy Steam Deck, Spencer nie kryje swojego zachwytu. Jednak nieustannie zadaje sobie pytanie: jak sprawić, by te urządzenia były bardziej „Xboxowe”?
Spencer wyraźnie określił swoje oczekiwania: „Chciałbym, aby nasza wersja Lenovo Legion Go sprawiało wrażenie Xboxa”. Mówi o przeniesieniu całego ekosystemu Xboxa – wszystkich gier, zapisów stanu gry oraz doświadczeń społecznościowych – na przenośne urządzenia. Jako przykład problemu wskazał brak funkcji cross-save w grze „Fallout 76”, co stanowi dla niego źródło frustracji.

Szef Xboxa podkreśla, że drużyna odpowiedzialna za sprzęt Xboxa, kierowana przez Roanne Sones, rozważa różne formy sprzętowe, które mogą zdefiniować przyszłość urządzeń marki. Spencer zadaje sobie pytanie: „Co powinniśmy zbudować, aby przyciągnąć nowych graczy i umożliwić grę w momentach, kiedy wcześniej nie było to możliwe?”
Nowa platforma jako… oprogramowanie?
Podczas rozmowy , Spencer przedstawił dwie koncepcje wprowadzenia Xboxa na przenośne konsole: poprzez sprzęt i oprogramowanie. Wyznał, że ma silne przekonania co do tego, jak urządzenie przenośne Xbox powinno być postrzegane i czuć się w rękach graczy. Jednocześnie zdaje sobie sprawę, że gracze mogą wybierać marki konkurencyjne. Dla tych graczy chciałby poprawić także doświadczenia z grami Xbox na przenośnych urządzeniach, szczególnie tych działających na Windowsie, takich jak Legion Go i Ally.
Spencer od dawna promuje Xboxa nie tylko jako doświadczenie konsolowe, ale także jako platformę oprogramowania, która towarzyszy graczom, gdziekolwiek cieszą się grami. Jego wizja dotycząca gier mobilnych rozszerza tę filozofię.
„Z punktu widzenia twórcy gier mogę stworzyć jedną wersję mojej gry, która obejmuje więcej sprzętu i dociera do większej liczby klientów. Dla graczy oznacza to zmniejszenie barier. Jeśli chcę grać w moje gry konsolowe w podróży przy użyciu przenośnej konsoli, nie chcę być ograniczony tylko do jednej marki” – mówi Spencer.
Przez ostatnie siedem lat zespół rozwoju Xboxa wykazał się kreatywnością, przenosząc gry na nowe platformy, rozwijając usługę subskrypcji Game Pass i umożliwiając granie w gry na smartfonach poprzez streaming. Podsumowując rozmowę, Spencer nie ogłosił oficjalnie przenośnej konsoli Xbox, ale zasugerował, że podobny poziom kreatywności, jaki Xbox wprowadził do oprogramowania, może zostać zastosowany także w sprzęcie.
„Ważne jest, byśmy patrzyli na te punkty zwrotne w naszej branży, takie jak Wii. To była innowacja sprzętowa połączona z wielką innowacją oprogramowania” – podsumowuje Spencer.
Ciekawe czy w świetle tych wypowiedzi… doczekamy się jeszcze jednego Xboxa, czy tylko już nowej, lepsze aplikacji Xbox?